شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو
شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو

روانشناسی رنگ وطراحی رنگ در سایت

تعریف رنگ از دید شرکت بازرگانی  تجاری چرو 

روانشناسی رنگ ها یکی از بزرگترین بحث های علمی امروز در دنیا هست که مورد هر سازمان وشرکتی هست تا از طریق رنگ ها بتوانند جذابیت  خاصی برای مشتری داشته باشند 


انتخاب رنگ‌بندی سایت یکی از مهمترین موضوعات است. رنگ‌بندی سایت می تواند سایت شما رو به سوی موفقیت، یا شکست” هدایت کند. رنگ سایت باید بنا به موضوع سایت تعریف شده باشد. رنگ ها می توانند باعث افزایش بازدید کنندگان و یا حتی فراری دادن آنها شوند. 
در این مقاله، سعی شده تا به صورت کامل، مختصر و مفید تمام مواردی را که باید در مورد رنگ ها، انتخاب رنگ و  همچنین اینکه چطور یک رنگ‌بندی صحیح و مناسب برای سایت و یا شرکت انتخاب کنید، را بیان کردیم و در انتها برای شما تعدادی از ابزارهای کمکی انتخاب رنگ رو در جهت انتخاب رنگ مناسب بررسی کردیم.

 معنای رنگ ها و کاربرد آنها 

رنگ سبز ( بازرگانی چرو)

 

سبز، بیش‌تر رنگ رشد گیاهان، زندگی جدید و بهار است. از آن‌جا که سبز، رنگ طبیعت در حاصلخیزترین وقت آن است، بنابراین رنگ تولیدمثل و درنتیجه رنگ عشاق است. سبز روشن، نشان‌گر امید در عشق‌‌های تازه است، درحالی‌که تُن‌های تیره‌تر آن، نشانه‌ی غبطه، حسد و احساسات منفی ناشی از عشق ناکام است. رنگ سبز می‌تواند در درون ساختار روان‌شناختی ما تعادلی کامل ایجاد کند. از بین همه‌‌ی رنگ‌ها، این رنگ از همه خوشایندتر است زیرا برای تمرکز روی آن، چشم هیچ نیازی ندارد که شبکیه را تنظیم کند. عقیده بر این است که سبز، حالتی از نگرش ذهنی مثبت ایجاد می‌کند و چون رنگ طبیعی گیاهان است، موجب می‌شود تا احساس ثبات و امنیت کنیم. 

رنگ سبز برای سایت های اقتصادی و تفریحی مناسب است، و مرتبط با سلامتی است.

رنگ آبی(بازرگانی چرو)

آبی رنگ آسمان و دریا می باشد.عموما با عمق و پایداری همراه می شود.نماد راستی و حقیقت ، صداقت و وفاداری ، هوشمندی و خرد ، اعتماد به نفس ، هوش و ذکاوت ، جوانمردی و بهشت است.باعث بهره برداری بهتر روحی و جسمی می گردد.متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و اثرات خونسرد کننده دارد.به شدت با آرامش و خونسردی همراه میباشد.در نشان ها و نماد ها ، نشان دهنده تقوا و بی ریا بودن است.
می توانید از این رنگ برای محصولات مرتبط با پاکی (فیلترهای آب،مواد شوینده) ، آسمان و هوا (خطوط هوایی،هواپیما،هواسازها و تهویه ها) ، آب و دریا ( سفرهای دریایی،آب معدنی) استفاده نمایید.برخلاف رنگ های گرم مثل قرمز ، نارنجی و زرد ؛ آبی با هوشیاری و وفاداری پیوند خورده است.

 رنگ آبی اغلب برای بانک ها، سرویس های امنیتی و تجاری استفاده می شود، ایجاد حس اعتماد و امنیت می کند.

رنگ قرمز (بازرگانی چرو)

قرمز رنگ آتش و خون است بنابر این با انرژی ، جنگ ، خطر ، قدرت و پایداری، احساسات شدید ، تمایلات و عشق همراه است.این رنگ به شدت احساسات را بر می انگیزد.متابولیسم بدن انسان را بالا برده و باعث افزایش تعداد تنفس شده و فشار خون را افزایش می دهد.قابلیت دید بسیار بالایی دارد و به همین دلیل علامت توقف ، چراغ توقف راهنمایی و اتومبیل و تجهیزات قابل اشتعال را با رنگ قرمز نشان می دهند.در نشان ها و افتخارات نشان دهنده شجاعت و دلیری است و رنگی است که در اکثر پرچم های کشور ها دیده می شود.

 رنگ قرمز برای حراج ها، رستوران و سایت محصولات غذایی مناسب است.

رنگ زرد  بازرگانی چرو)

زرد رنگ تابش خورشید است.با لذت،شادی،عقل و انرژی همراه است.زرد اثر گرم کننده و محبت دارد و حس شوخ طبعی را تحریک می کند و باعث افزایش نیروی ماهیچه ها میشود.عمدتا با غذا ها همراه است.زرد روشن و براق توجهات را به خود جلب می کند و به همین دلیل ماشین تاکسی را به رنگ زرد رنگ میزنند.در صورتی که از این رنگ زیاد استفاده شود تاثیرات آزاردهنده دارد و مطالعات نشان داده اند که نوزادان در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند.

برای جلب توجه بازدید کنندگان استفاده می شود، خوشبینانه و جوان پسند است.

رنگ سیاه(بازرگانی چرو)

این رنگ با قدرت ، بزرگی ، رسمیت ، مرگ ، شیطان و مرموز بودن همراه است.
مشکی رنگی مرموز است که با ترس و ناشناخته ها همراه است.معمولا تاثیرات منفی دارد ( لیست سیاه ، شوخی سیاه_نامربوط_ ، مرگ سیاه _ناجور _).نشان دهنده قدرت و پایداری و صلاحیت است و احساس رسمیت و بزرگی را القا میکند و با حیثیت ارتباط دارد (کراوات مشکی ، مرسدس مشکی).در نشان ها و نماد ها مظهر غم و اندوه است.

 

رنگ سیاه قدرتمند و گیرا است و یک رنگ لوکس و پیچیده به شمار می رود.

رنگ بنفش  (بازرگانی چرو)

بنفش پایداری رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز را دارا می باشد.این رنگ با وفاداری همراه است.نماد قدرت ، نجابت و اصالت ، عیاشی و جاه طلبی است.ذهن را به سمت مال و دارایی ، ثروت و افراط هدایت میکند.این رنگ با هوشمندی و خرد ، شهرت ، استقلال ، خلاقیت ، مرموز بودن و جادو همراه میباشد.
برطبق مطالعات حدود 75% نوجوان ها پیش از بلوغ به این رنگ علاقه دارند.این رنگ در طبیعت بسیار نادر است و برخی افراد آن را ساختگی و غیر واقعی درنظر میگیرند.
بنفش روشن رنگی مناسب برای طراح های زنانه است. رنگ بنفش برای محصولات زیبایی و خدمات و محصولات زنانه مناسب است.

رنگ صورتی (بازرگانی چرو)

 صورتی رنگی دخترانه است که عشق، احساسات رمانتیک و عاشقانه را به دیگران القا می‌کند. این روزها رنگ صورتی به دکوراسیون خانه‌ها هم راه یافته و می‌تواند در آرامش ما تاثیر داشته باشد. به همین دلیل یکی از رنگ‌های پیشنهادی برای دکوراسیون اتاق خواب صورتی است. صورتی‌های تیره‌تر نشانه شادی و نشاط هستند و این حس را به شما منتقل می‌کنند. پس اگر می‌خواهید در فضای یکی از اتاق‌ها شادی و نشاط بیشتری داشته باشید، از صورتی‌های پررنگ‌تر و سرخابی کمک بگیرید.

رنگ صورتی رنگ رومانتیک و زنانه است و برای سایت های ارائه سرویس برای خانم ها و دختران مناسب است.

رنگ نارنجی(بازرگانی چرو

رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را ترکیب می کند.بنابر این با شادی ، تابش خورشید و گرما همراه است. نارنجی نمایانگر غیرت و جدیت،شیدایی و شیفتگی ، شادی ، خلاقیت و سازندگی ، اراده و نیت ، جذابیت ، موفقیت ، شجاعت و تحریک کنندگی می باشد.
برای چشم انسان،رنگ نارنجی بسیار تند می باشد به همین دلیل احساس گرما را القا می کند ولی با این وجود قدرت تهاجم رنگ قرمز را ندارد.این رنگ میزان دریافت اکسیژن بافت مغز را افزایش میدهد ، اثرات نیروبخش را القا می کند و بر روی روحیه تاثیر مثبت دارد.در میان جوانان بسیار مقبول است.

رنگ نارنجی برای جلب توجه به کار می رود و برای دکمه های فراخوان بسیار مناسب است.

پالت رنگ و تئوری رنگ 

  • از چند رنگ باید در وب سایت استفاده کنیم؟ 

به روحیات، سبک طراحی و سلیقه و نیاز سنجی مخاطبین هدف وب سایت شما وابسته است. تجربه ثابت کرده است که تعداد رنگ ها میتواند بین ۳ الی ۵ رنگ متغیر باشد. این تعداد رنگ کاملا برای برجسته کردن قسمت های مهم وب سایت و همچنین جلوگیری از رخ دادن “اثر رنگین کمان” که باعث آزار بازدید کنندگان وب سایت شما خواهد شد، مناسب و کافی هستند.
 چطور رنگ مناسب سایت و ترکیب رنگ مناسب با را  انتخاب کنیم؟ تئوری رنگ چند راه حل مختلف برای این منظور پیشنهاد می کند که می تواند به شما کمک کند تا بهترین رنگ ها همچنین بهترین ترکیب های رنگ را انتخاب کنید. چند مورد از مهمترین و پر کاربرد ترین آنها در ادامه آورده شده است.

رنگبندی آنالوگ:

یک روش انتخاب رنگ ساده که بر اساس آن شما باید نزدیکترین همسایه رنگبندی را به عنوان رنگ بعدی انتخاب کنید (برای مثال:قرمز، آجری،نارنجی). این روش سایتی یک دست با رنگ بندی هم خانواده توجه دارد.

 Ø±Ù†Ú¯Ø¨Ù†Ø¯ÛŒ آنالوگ طراحی سایت

مونوکروماتیک (تک رنگ):

یک رنگ اصلی انتخاب کنید و یک طیف روشن تر / تیره تر از آن برای رنگ دوم و شکل دهی به پالت رنگ‌بندی سایت  انتخاب کنید. این روش هم مثل روش آنالوگ، روحیات سایت شما رو مستقیما منتقل خواهد کرد. استفاده از این روش در حال حاضر یکی از محبوب ترین روش هاست و میتواند با روش های دیگر به سادگی ترکیب بشود. اگر شما تجربه کافی در انتخاب رنگ ندارید، استفاده از این روش پیشنهاد ما به شماست.

رنگ بندی مونوکروماتیک طراحی سایت

رنگبندی سه گانه:

روی سه رنگ کاملا مجزا در ۳ قسمت مخالف دایره پالت انتخاب رنگ تمرکز کنید. اگر علاقمند به طراحی سایت شاد و رنگی رنگی هستید، این  بهترین روش انتخاب رنگ است. همچنین در طراحی صفحات فرود (Landing Page) توصیه میشود از این روش استفاده کنید. علاوه بر این، روش سه گانه جهت جلوگیری از بروز “تاثیر رنگین کمان” بسیار مناسب می باشد. (تاثیر رنگین کمان: نوعی اثر  استروبوسکوپیک است که در اثر  آن برخی از افراد تشعشعات رنگی را به صورت مرئی می بینند).

رنگ‌بندی مکمل:

انتخاب رنگ در رنگ‌بندی مکمل از ۲ رنگ مخالف یکدیگر که در دایره پالت انتخاب رنگ روبروی هم قرار گرفتن انتخاب خواهد شد و بر اساس رنگ‌بندی تک رنگ، رنگ طیف روشن تر / تیره تر رو هم برای تکمیل پالت رنگ‌بندی سایت انتخاب کنید. این روش یکی از مناسبترین روش های رنگ‌بندی سایت های فروشگاهی و ابزارهای آنلاین است.

رنگبندی مکمل طراحی سایت

انتخاب  شدت رنگ مناسب

آیا از رنگ های پر رنگ استفاده خواهید کرد یا کمرنگ؟ رنگ های پررنگ توجه رو به سمت خودشون جلب می کنند. دکمه ها، بنرها و سایر قیمت های عملیاتی سایت بیشترین شانس استفاده از رنگ های پررنگ را دارند.  رنگ های پررنگ باعث آزار و خستگی چشم خواهند شد. پس میزان استفاده از رنگ های پررنگ رو بسنجید و سنجیده از رنگ های جیغ پررنگ استفاده کنید. معمولا در یک یا دو المان در صفحه از رنگ های پررنگ استفاده می کنیم تا بازدید کنندگان رو به قسمت مورد نظر هدایت کنیم.(به قسمت پایینی سایت توجه کنید).

رنگ های پررنگ و جیغ برای قسمت هایی که کاربر باید به آن بیشتر توجه کند بسیار مناسب است. درست مثل این قسمت!

بر خلاف موارد بالا، گاهی هم هرگز نباید از رنگ های پررنگ استفاده کرد. ابزارهای سرویس دهی آنلاین و SaaS ها از این قبیل موارد هستند. معمولا در این ابزارها و سرویس ها کاربران ساعت های زیادی مشغول کار با نرم افزار سپری می کنند. بنابراین رنگ رو طوری انتخاب کنید تا کاربر هنگام کار با ابزار احساس راحتی داشته باشد و چشمانش توسط رنگ های پررنگ غیر ضروری خسته نشود. در اینجا رنگ های کم رنگ تر انتخاب مناسب تری هستند. انتخاب رنگ های کم رنگ به این معنا نیست که کاملا از رنگ های پر رنگ چشم پوشی کنید، شاید یک مورد بسیار ضروری را بخواهید با رنگ های پررنگ رنگ آمیزی کنید، فقط در انتخاب  دقت و هوش لازم رو بکار ببرید.

رنگ متن

انتخاب رنگ فقط در پس زمینه و سربرگ (header) سایت خلاصه نمی‌شود بلکه انتخاب رنگ متن نیز بسیار اهمیت دارد. این انتخاب باید به شکلی باشد که چشم زود خسته نشود و متن ها راحت خوانده شوند. بهترین انتخاب برای رنگ پس زمینه رنگ های روشن و برای متن رنگ تیره می باشد. سایتهایی نیز با پس زمینه های رنگی و یا متن های رنگی وجود دارند که ممکن است بسیار هم زیبا باشند اما نکته اینجاست که از رنگ‌های مکمل استفاده شود. اختلاف کنتراست زیاد و متضاد بودن رنگ‌ها فقط کاربران را از سایت شما فراری می دهد.

هماهنگی بین صفحات

هر صفحه در سایت باید با دیگر صفحات هم خوانی داشته باشد. این که رنگ‌ها دائم در هر صفحه تغییر کند باعث می‌شود کاربر در سایت سرگردان شود. می توانید با انتخاب رنگ‌های مشخص برای سربرگ (header) و پانویس (footer) ، سایت شکیلی طراحی کنید. به این ترتیب کاربر با جستجو در صفحات مختلف سایت حس نمی کند که به سایت دیگری رفته است.

رنگ سازمانی

 

رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را داشته باشید. استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ برندینگ که در لوگو ، طراحی سایت و حتی در دکوراسیون استفاده شده باشد نشانه ی خوش سلیقگی و متمایز بودن شما می باشد. با انتخاب یک رنگ سازمانی همیشه در ذهن کاربران باقی خواهید ماند.

فرهنگ هر رنگ

رنگها در هر کشور با فرهنگ های مختلف اهمیت ویژه‌ای دارند. به طور مثال در ایران برای طراحی سایت مکان های گردشگری استفاده از رنگ‌هایی مثل آجری یا فیروزه ای بسیار مناسب است. استفاده از رنگ‌های پرچم هر کشور برای سایت های دولتی احساس بهتری رو به بازدیدکنندگان القا می کند. مثلا رنگ قرمز برای کشور چین ، سبز برای عربستان ، آبی و قرمز برای آمریکا و ... اهمیت دارد. با بررسی فرهنگ رنگ‌ها می توان سایت های دوست داشتنی تری طراحی کرد.

رنج سنی کاربران

[www.aparat.com/companychro2017]

سایت فروش اسباب بازی با سایت فشن بسیار متفاوت است زیرا احساسات و هیجانات هر سن از کاربران نوع خاصی از طراحی را می پذیرد. با بررسی این موضوع که این سایت مورد استفاده کدام دسته از افراد است می توانیم رنگ‌هایی انتخاب کنیم که به سلیقه آنها بیشتر نزدیک باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد به طور مثال سایت های موسیقی ، دانلود فیلم ، استودیو تصویر برداری و ... بیشتر مورد استفاده جوان ها هستند و برای این نوع سایت از رنگ‌های تیره بیشتر استفاده می شود. سایت های دیگری مثل سایت هایی که مخاطب آن ها کودکان هستند از رنگ‌های شاد و مهیج برای طراحی استفاده می کنند. بدون شک اگر این رنگ‌ها جا به جا استفاده شود تاثیر خوبی روی مخاطب نمی گذارد.

کور رنگی

طبق آمارهای منتشر شده 10 % از جمعیت زمین دارای کور رنگی هستند. که این بیماری باعث می‌شود افراد نتوانند یک یا چند رنگ را ببینند. برای اینکه رنگ‌های سایتتان را برای این افراد قابل درک کنید می توانید از این ابزار (Colorblind Web Page Filter) استفاده کنید. این ابزار کمک می کند که رنگ‌های سایت را از دید آن ها نیز ببینید.

[www.aparat.com/companychro2017]

منابع کمکی انتخاب رنگ

همیشه کار را ابزار مناسب پیش می برد، حتی اگر شما خودتون استاد رنگ شناسی هم باشید، ابزارهای کمکی  می توانند الهام بخش خلق یک طرح باشند. بعضی از این ابزارها را  براتون در زیر لیست می کنم:

[www.aparat.com/companychro2017]

ADOBE KULER:

ادوبی کالر یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین سایت های پالت رنگ آنلاین بر اساس تئوری های رنگ شناسی و انتخاب رنگ موجود در کل اینترنت هستش همچنین میتونید رنگ ها رو بر اساس تئوری های مطرح شده در این آموزش انتخاب کنید. علاوه بر متد های مختلف انتخاب رنگ، تعداد زیادی پالت ترکیب رنگ از پیش آماده شده توسط کاربران برای پروژه ها وجود داره که میتونید ترکیب رنگ دلخواهتون رو از بین این پایگاه عظیم پیدا کنید. سیستم جستجوی و تگ ها هم به خوبی می تونن به یافتن رنگ مورد نظر شما حتی بر اساس مود کمک کنن، مثلا ‘Relax’ یا ‘eco’.

COLOR HAILPIXER:

یک منبع کوچک، خیلی کاربردی و الهام بخش که به شما اجازه میده خیلی ساده به دنبال رنگ مورد نظرتون بگریدید. نشانگر ماوس رو در صفحه حرکت بدید و رنگ های مختلف رو مشاهده کنید. هر رنگی که نمایش داده بشه، کد رنگ در وسط به نمایش در میآد و علاوه بر این شما میتونید با کلیک کردن روس صفحه، کد رنگ رو کپی کنید.


[www.aparat.com/companychro2017]



 


بر 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.