شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو
شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو

شرکت بازرگانی تجاری چرو

ایده طراحی کولر گازی

[www.aparat.com/companychro2017] از بادبزن تا کولر‌گازی

با شروع فصل گرما استفاده از وسایل سرمایشی به اوج خود می‌رسد. وابستگی ما به تکنولوژی جدید به حدی است که تصور بودن در هوای گرم بدون بهره‌گیری از کولرهای آبی و گازی دشوار است. شاید برای شما جالب باشد بدانید صدها سال پیش هم جامعه انسانی از امکانات سرمایشی به شیوه خود استفاده می‌کرده است.

در تاریخ آورده‌اند مصریان قدیم برای رهایی از گرما، بردگان را مجبور می‌کردند با استفاده از برگ‌های بزرگ نیلوفر آبی آنها را باد بزنند. مصری‌ها البته تنها به این موضوع بسنده نکردند، بلکه با دانش و تجربه متوجه خاصیت استفاده از حصیرهای مرطوب و ظروف پر از آبی که برای مرطوب کردن این حصیرها استفاده می‌کردند، شدند. این حصیرها به عنوان خنک‌کننده‌های تبخیری عمل می‌کردند. در مصر باستان، نی‌ها را به وسیله آب ‌تر و پشت پنجره‌ها آویزان می‌کردند که تبخیر این نی‌ها بر اثر جریان هوا باعث باد خنک در آن محل می‌شد.

یونانیان و رومیان هم برای باد زدن و رهایی از گرما از پرهای طاووس استفاده می‌کردند. رومی‌ها با انتقال برف‌ کوه‌های آلپ از نیروی خنک‌کننده آن بهره می‌گرفتند. آنها برف فشرده را در انبارها نگهداری و در فصول گرم از آن استفاده می‌کردند. در روم باستان خانه‌ها قنات‌هایی داشت که با گردش هوای داخل آنها، جریان هوای خنک ایجاد می‌شد.

شاید مهم‌ترین شیوه استفاده از امکانات طبیعی برای خنک نگهداشتن فضای خانه، مربوط به ایرانی‌ها باشد که با ساخت بادگیرها، جریان هوا را برای خانه‌های خود ایجاد می‌کردند.

ژاپنی‌ها در قرن هشتم پره‌های تاشویی شاید الهام گرفته از خفاش‌ها اختراع کردند که هنگام پرواز پرهایشان را تا می‌کردند، اما شاهکار بادبزن‌های دستی در زمان سلسله مینگ (1644 ـ 1368) در چین بود، زمانی که میان آنها بادبزن‌های رنگی بسیار رواج داشت و در همین دوران بود که بازرگانان پرتغالی بادبزن‌های آسیایی را سال 1400به اروپا بردند.

چینی‌ها همچنین ازجمله پیشگامان مکانیزه کردن بادبزن‌ها بودند. حدود سال 180 قبل از میلاد، مخترع مشهور سلسله هانگ، بادبزن‌های دواری اختراع کرد که هفت پره به قطر ده متر داشت، به طوری که یک شخص می‌توانست با آن کل سالن ساختمان را خنک کند. بعدها از این بادبزن‌های دوار نه‌تنها برای خنک‌کردن استفاده می‌شد، بلکه برای غربال کردن غلات و تهویه معدن‌ها هم از آنها بهره می‌بردند.‌ در کتاب‌های چین قدیم از چگونگی نگهداری یخ مطالبی به دست آمده است که ظاهرا کسانی که در این حرفه بودند کارشان رونقی داشت.

سیستم‌های تهویه مطبوع مدرن با پیشرفت علم شیمی در قرن ۱۹ ظهور کرد و برای اولین بار سال ۱۹۰۲ ویلیس کریر، مخترع آمریکایی، کولر گازی را در مقیاس بزرگ تولید و عرضه کرد. ویلیس کریر سال ۱۹۰۲ به استخدام شرکت بوفالو در نیویورک درآمد و در آنجا به دنبال راه‌حلی برای خنک کردن دستگاه‌های چاپ بود که به اختراع دستگاه کولر گازی منجر شد. اولین دستگاه کولر گازی در ۱۷ جولای ۱۹۰۲ شروع به کار کرد. با ورود کولرهای گازی در سال ۱۹۲۰ به منازل مسکونی، حجم زیادی از مهاجرت به خط خورشید آمریکا آغاز شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.