سرتان بسیار شلوغ است و وقت کافی برای رفتن به بازار و خرید اجناس مورد نیاز خود ندارید، یا به دلیل آلودگیهای هوا و ترافیک شهر ترجیح میدهید قید خرید را بزنید! شاید هم از بس خیابانها را پیموده اید و کالای مورد نیاز خود را پیدا نکردهاید خسته شدهاید. در چنین شرایطی واقعا عالی است که با چند کلیک بتوانید تمام خریدهای خود را در چند دقیقه انجام دهید و حتی ناهارتان را هم سفارش دهید! «تجارت الکترونیک» پدیدهای که به سرعت درحال فراگیر شدن است، توانسته این امکان را در اختیارمان بگذارد. در این مقاله میخواهیم تجارت الکترونیک را بهتر بشناسیم و با مزایا و معایبش آشنا شویم. شاید روزی خواستید برای یکبار هم که شده از فروشگاههای اینترنتی خرید کنید.
تجارت الکترونیک چیست؟
تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.
تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دههی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادلهی الکترونیکی دادهها (EDI) بر روی شبکههای ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دههی ۱۹۹۰ و اوایل دههی ۲۰۰۰، رشد کرد. برای نمونه، وبسایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسبوکار حملونقلِ کتاب شروع کرد. یا وبسایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرفکنندگان را فراهم میکند، در سال ۱۹۹۵ مزایدههای آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسکهای Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل میشود.
تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرفکننده استوار است، در طول سالها تکامل یافته است. با محبوبتر شدن دستگاههای تلفن همراه، تجارت گوشی همراه نیز بازار مختص خود را پیدا کرده است. با ظهور سایتهایی مانند فیسبوک و پینترست (Pinterest)، شبکههای اجتماعی به محرک مهمی برای تجارت الکترونیک مبدل شدهاند. برای نمونه، بر اساس Paymill، از سال ۲۰۱۴، در فروشهای انجام شده بر روی پلتفرمِ تجارت الکترونیکِ Shopify ، که به دلیل تبلیغات موجود بر روی شبکههای اجتماعی بوده است، در ۸۵ درصد موارد خریداران با استفاده از تبلیغات موجود بر روی فیسبوک به این پلتفرم هدایت شدهاند.
بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند. بر اساس Statista، تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون (۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید. بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت (در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کردهاند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.
در تجارت الکترونیک نیز مانند تجارت سنتی، چهار دستهبندی وجود دارد که عبارتند از: B2B، B2C، C2B و C2C.
B2B (تجارت به تجارت) – شامل شرکتهایی است که با یکدیگر تجارت انجام میدهند. برای مثال، تولیدکنندگانی که محصول خود را به توزیعکنندگان میفروشند و عمدهفروشانی که محصولاتی را به خردهفروشان میفروشند.
B2C (تجارت به مصرفکننده) – شامل تجارتهایی است که از طریق فروشگاههای اینترنتی و بدون نیاز به هر گونه تعامل با انسان، کالاهایی را به عموم مردم میفروشند. این همان تصوری است که بیشتر مردم از «تجارت الکترونیک» دارند. برای نمونه میتوان به فروشگاه اینترنتی آمازون اشاره کرد.
C2B (مصرفکننده به تجارت) – در تجارت الکترونیک C2B، مصرفکنندگان پروژهای با بودجهای مشخصشده را به صورت آنلاین ارسال میکنند و شرکتها برای انجام آن پروژه، پیشنهاد قیمت میدهند. سپس مصرفکننده پیشنهادهای قیمت را بررسی میکند و شرکت مورد نظر خود را انتخاب میکند. وبسایت Elance نمونهای از این نوع تجارت الکترونیک است.
C2C (مصرفکننده به مصرفکننده) – این نوع تجارت، در تبلیغات دستهبندیشدهی آنلاین، انجمنها یا بازارهایی انجام میشود که در آن افراد میتوانند با یکدیگر، کالا خرید و فروش کنند. Craigslist، eBay و Etsy نمونههایی از این نوع تجارت الکترونیک هستند.
مزایای تجارت الکترونیک:
راحتی
هر محصولی را که بخواهید، به معنای واقعی کلمه، تنها با یک اشاره بر روی اینترنت قابل مشاهده است. فقط کافی است نام محصول مورد نظرتان را در موتور جستجوی مورد علاقهتان تایپ کنید تا تمام گزینهها به شکلی سازماندهی شده و مرتب، تنها پس از چند ثانیه ظاهر شوند.
صرفهجویی در زمان
با تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست که ساعتها رانندگی کنید و به امید پیدا کردن چیزی که میخواهید، مغازهها را نگاه کنید و جستجو کنید. فروشگاههای آنلاین، خط کامل محصولات خود را به شما ارائه میدهند و به جای استفاده از مغازه برای ارائهی محصولاتشان، از انبارهای کالا استفاده میکنند. محصولات را به راحتی پیدا میکنید و ظرف چند روز به درب منزلتان میرسند.
وجود طیف وسیعی از گزینههای مختلف
در تجارت الکترونیک، مشتری میتواند بدون نیاز به رفتن از این مغازه به مغازهی دیگر، به راحتی محصولات را با یکدیگر مقایسه کند و متوجه شود که کدام فروشنده، بهترین قیمت را ارائه میدهد و گزینههای بیشتری برای انتخاب دارد. در دنیای واقعی هر فروشگاه فضای محدودی دارد، ولی همان فروشگاه میتواند بر روی اینترنت، کل موجودی انبار را ارائه بدهد.
راحتی در مقایسه
در تجارت الکترونیک، مقایسههای دو به دو به راحتی قابل انجام هستند. وقتی کالاها به صورت آنلاین عرضه میشوند، تمام مشخصات و ویژگیهای آنها بیان میشود و فروشگاههای اینترنتی از شما میخواهند تا کالاهای آنها را با سایر کالاها مقایسه کنید تا متوجه شوید که آنها بهترین گزینهها را ارائه میدهند و دوباره برای خرید به آن فروشگاه بازگردید.
راحتی در یافتن بررسیها و نظرات
شرکتها به دلیل بالا بودن رقابت، از شما میخواهند تا به نظرات و بررسیهای سایر مصرفکنندگان نگاهی بیندازید. بررسیهای مثبت و منفی در هر وبسایتی وجود دارد و علاوه بر آنکه میتوانید نقدها و نظرات مثبت مربوط به هر کالا را مشاهده کنید، از دلایل کسانی که آن محصول را دوست نداشتهاند نیز آگاه میشوید.
کوپنها و تخفیفها
برای هر تجارت آنلاینی که به دنبال شماست، تعداد زیادی کوپن و تخفیف وجود دارد و این مسئله به طور کلی برای مشتریها بسیار عالی است. با وجود سایتهایی که مانند فروشگاههای بزرگ عمل میکنند، میتوانید اقلامی را پیدا کنید که شامل تخفیفی تا ۸۰ درصد شدهاند! نهایت استفاده را از این رقابت ببرید و بهترین قیمتِ موجود را پیدا کنید
مزایای تجارت الکترونیک برای کسب و کارها:
افزایش پایگاه مشتریان
پایگاه مشتریان از دغدغههای اصلی تمام کسبوکارهای آنلاین و غیرآنلاین است. نیازی نیست که کسبوکارهای آنلاین، نگران برخوردار بودن از بهترین ویژگیها در شهر خود باشند، زیرا مردم از سراسر جهان، به محصولات آنها دسترسی دارند و میتوانند در هر زمانی برای خرید به آنها بازگردند.
افزایش فروش
کسبوکارهای آنلاین، نیازی به اداره کردن یک فروشگاه ندارند و میتوانند فروش آنلاین بیشتری با حاشیهی سود بالاتری داشته باشد. آنها میتوانند به روشهای مختلفی پول را از مشتری دریافت کنند تا خرید را برای مشتری سریعتر و راحتتر کنند. این کسبوکارها با در دسترس بودن به صورت بینالمللی، میتوانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند.
دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال
اگر هوا برفی باشد و جادهها بسته باشند یا هوا آنقدر گرم و مرطوب باشد که حتی نتوانیم از خانه بیرون برویم، یا روز تعطیلی باشد و تمام مغازهها در شهر بسته باشند، بازهم تجارت آنلاین شما ۲۴ ساعته و در تمام ۳۶۵ روز سال، برای مشتریها باز است. درها هرگز بسته نمیشوند و سود کسبشده همچنان افزایش مییابد.
گسترش حوزهی تجارت
ترجمه یکی از ابزارهای عالی موجود در اینترنت است! بنابراین کسبوکار آنلاین مجبور نیست برای هر زبان، یک سایت ایجاد کند. با بازاریابی درست، مشتریها در سراسر جهان میتوانند وبسایت، محصولات و اطلاعات آن کسبوکار را بدون نیاز به ترک کردن خانه، پیدا کنند.
ساده شدن پرداختهای دورهای
با کمی تحقیق، هر تجارتی میتواند برای خود پرداختهای دورهای را ایجاد نماید. ارائهدهندهای را بیابید که با نیازهای شما بیشترین همخوانی را دارد تا صدور صورتحساب به شیوهای منسجم انجام شود و پرداختها نیز به همین روش و به صورتی منسجم دریافت شوند.
تراکنشهای فوری
در تجارت الکترونیک، دیگر نیازی به انتظار برای نقد شدن چک یا انتظاری ۳۰ روزه برای انواعِ دیگر پرداختها نیست. تراکنشها بلافاصله انجام میشوند یا حداکثر به ۲ یا ۳ روز زمان نیاز دارید تا پول، از طریق سیستم بانکی وارد حسابتان شود
معایب تجارت الکترونیک:
۱. معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان
حریم خصوصی و امنیت
پیش از انجام تراکنشها به صورت آنلاین، ابتدا گواهیهای امنیتی (نظیر نماد اعتماد الکترونیکی و …) آن وبسایت را بررسی کنید. درست است که خرید آنلاین ساده و راحت است، ولی هیچکس دوست ندارد اطلاعات شخصیاش به سرقت برود. بسیاری از سایتها قابل اطمینان هستند، ولی باز هم همیشه باید تحقیق کنید و سایتهایی را که از امنیت کافی برخوردار نیستند، شناسایی کنید.
کیفیت
با وجود اینکه در تجارت الکترونیک، همه چیز به راحتی در دسترس قرار گرفته است، مشتری فقط پس از تحویل گرفتن محصولات میتواند آنها را واقعا ببنید و لمس کند. بنابراین حتما باید پیش از خرید، روش بازگرداندن کالا در صورت عدم رضایت از آن را بررسی نمایید. همیشه پیش از خرید مطمئن شوید که گزینهای برای بازگرداندن کالا وجود دارد.
هزینههای پنهان
مشتری در زمانِ خرید، از قیمت کالا، هزینهی حملونقل، بارگیری و مالیات آگاه میشود. ولی باید مراقب باشید، زیرا ممکن است هزینههای پنهانی وجود داشته باشد که بر روی صورتحساب خرید شما ذکر نشدهاند، ولی بر روی فرم پرداخت ظاهر میشوند. ممکن است هزینههای اضافهای برای جابجایی و بارگیری در محل فروشندهی کالا (handling fee) وجود داشته باشد (به ویژه در مورد خریدهای بینالمللی).
تاخیر در دریافت کالا
اگرچه در بیشتر موارد، تحویل محصولات، سریعتر از زمان مورد انتظار انجام میشود، باید آمادگی تاخیر در دریافت کالا را نیز داشته باشید.
برای مثال، طوفان برف در یک نقطه میتواند کل سیستم حملونقل در منطقه را مختل کند. این احتمال نیز وجود دارد که محصول شما گُم شود یا به آدرسی اشتباه تحویل داده شود.
نیاز به اینترنت
استفاده از اینترنت، رایگان نیست و اگر شما از وایفای رایگان استفاده میکنید، این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما بر روی وبسایتی ناامن به سرقت برود. اگر نمیخواهید از اینترنت رایگان استفاده کنید یا نمیتوانید در منزلتان اینترنت یا رایانه داشته باشید، بهتر است خریدهایتان را حضوری انجام دهید.
نبود تعامل شخصی
با وجود اینکه قوانین و مقررات هر کسبوکار در تجارت الکترونیک، برای مطالعهی شما در دسترس قرار گرفته است، مطالب بسیار زیادی وجود دارد که باید مطالعه کنید و ممکن است مسائل قانونی برای شما گیجکننده باشد. در مورد سفارشهای بزرگ یا مهم نیز کسی وجود ندارد که بتوانید در مورد پرسشها یا نگرانیهای خود، رو در رو با او صحبت کنید
معایب تجارت الکترونیک برای کسب و کارها:
مسائل امنیتی
با وجود اینکه کسبوکارها اقدامات فراوانی انجام میدهند تا امنیت خود و مشتریانشان را حفظ کنند، افرادی وجود دارند که میتوانند از هر دیوار آتشینی عبور کنند و اطلاعاتی را که میخواهند به دست بیاورند. همهی ما در سالهای اخیر شاهد این مسئله بودهایم که بزرگترین و مشهورترین کسبوکارها نیز ممکن است هک شوند.
مسائل پرداختی و مالی
بسیاری از موسسات مالی، در زمان مناقشه در مورد پرداخت صورتحساب، طرفِ مشتری را میگیرند، زیرا میخواهند مشتری خود را حفظ کنند. این مسئله زمانی که کالاها قبلا به مشتری تحویل داده شدهاند، ولی مبلغ پرداختشده به حساب مشتری برگشته است، موجب تحمیل شدن خسارت به کسبوکار تجارت الکترونیک میشود.
نیاز به تخصیص هزینهی بیشتر برای زیرساختهای تجارت الکترونیک
برای اطمینان از اینکه کسبوکار آنلاین شما به درستی اداره میشود، باید هزینه کنید. شما به عنوان مالک آن کسبوکار، باید مطمئن شوید که معاملات به شکل درستی انجام میشوند و محصولات به بهترین شیوه به نمایش گذاشته میشوند. برای اطمینان از این مسئله، باید فردی حرفهای را استخدام کنید تا کاستیهای موجود را برطرف کند.
ارجاع کالا و خدمات پس از فروش
زیرساختهای کسبوکار آنلاین، باید کامل و بیعیب باشند. این نیز هزینههای دیگری را برای کسبوکار ایجاد میکند، زیرا مشتریانی هستند که پس از تحویل گرفتن کالا، از کیفیت آن راضی نبوده و کالا را ارجاع میدهند. به ویژه مصرفکنندگانی هم وجود دارند که چیزی بیش از بازپرداخت مبلغ خود را میخواهند.
وجود خدمات اینترنتی کافی
امروزه ظاهرا همهی مردم، همیشه میتوانند از اینترنت استفاده کنند، ولی باید بدانید که هنوز هم مناطقی وجود دارد که پهنای باند شبکه در آنها میتواند مشکلساز شود. پیش از راهاندازی کسبوکار تجارت الکترونیک خود، مطمئن شوید که منطقهی شما از پهنای باند مخابراتیای که برای ادارهی موثر کسبوکارتان ضروری است، برخوردار است.
نگهداریِ مستمر
وقتی کسبوکاری، فعالیت خود را به صورت تجارت الکترونیک شروع کرده است، باید برای سازگار ماندن، آمادهی تغییر باشد. با رشد تکنولوژی، سیستمهای مورد استفاده در کسبوکار شما نیز باید به روز نگه داشته شوند یا در صورت نیاز، جایگزین شوند. یا ممکن است برای ادامهی کارِ پایگاههای داده و نرمافزارها، مخارج کلیای وجود داشته باشد
انواع مدل های تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک بسته به نوع ارایه دهنده خدمت و بستر آن انواع متفاوتی دارد که در زیر به ۴ مورد از انواع مدل های تجارت الکترونیک اشاره کرده ایم:
در ادامه به شرح هر یک از مدل ها می پردازیم:
تجارت الکترونیک B2B
در عصر اطلاعات زندگی میکنیم و ملاحظه مینماییم که اوضاع و احوال کسب و کار به شدت در حال تغییر است. علیرغم این همه پیشرفت هنوز برای بسیاری از مردم شگفتانگیز است که چرا بخش عمدهای از تجارت الکترونیکی به صورت B2B یا بنگاه به بنگاه انجام میگیرد. در مدل B2B یک شرکت یا بنگاه تجاری برای ثبت سفارش به تولیدکنندگان, دریافت پیشفاکتور, فاکتور خرید, پرداخت مبلغ خرید و هزینههای مربوطه از طریق شبکه اقدام مینماید. هر چند که تجارت الکترونیکی سالهاست با استفاده از مبادله الکترونیکی دادهها (EDI) انجام میشود ولی در واقع از پنج سال پیش به شکل امروزی (اینترنتی) درآمده است. شرکت سیسکو یکی از اولین شرکتهایی بود که در سال ۱۹۹۶ سایت الکترونیکی خود را راهاندازی نمود. پس از آن شرکتهای دیگر به سرعت از این روش تقلید کردند و مسائل مالی و انتقال الکترونیکی وجوه را حل کردند
تجارت الکترونیکی بنگاه ـ مشتری شامل تجارت خردهفروشی میشود. این نوع تجارت بین فروشنده و مشتریان ایجاد میشود. یعنی مشتریان با استفاده از شبکه میتوانند به فروشگاه دسترسی پیدا کرده کالای مورد نیاز خود را انتخاب نموده، سفارش خرید دهند و وجه آن را پرداخت نماید. این نوع تجارت با گسترش اینترنت به سرعت افزایش مییابد. امروزه در کشورهای پیشرفته انواع کالاها از اقلام مصرفی مثل مواد غذایی تا اقلام بادوام مثل اتومبیل از طریق اینترنت قابل خرید و فروش میباشد.تجارت الکترونیکی B2C دارای مزایای فراوانی هم از نظر خریداران و هم از نظر فروشندگان میباشد.فروشگاههای الکترونیکی از دیدگاه خریداران دارای ویژگیها و مزایای زیر میباشد:۱ـ کاتالوگ و مشخصات کالا به سهولت قابل دسترسی میباشد.۲ـ کالا و خدمات, توسط بقیه خریداران قابل ارزیابی میباشد و مشتری میتواند از نظرات بقیه افراد استفاده نماید.۳ـ خرید از فروشگاه به طور ۲۴ ساعته امکانپذیر است.۴ـ بعضی از محصولات مثل نرمافزارها یا کتابها و نشریات الکترونیکی و فیلم را همزمان با خرید دریافت نماید.۵ـ خرید از این فروشگاهها ارزانتر است.۶ـ فشارهای روانی هنگام خرید وجود ندارد.۷ـ مقایسه انواع کالاها در انواع فروشگاهها به راحتی امکانپذیر است.۸ـ خریدار به راحتی میتواند مناسبترین قیمت را انتخاب نماید.۹ـ خریدار پس از انتخاب کالا و پرداخت مبلغ و هزینههای آن سریعاً کالا را در منزل دریافت نماید.۱۰ـ بعد از دریافت, اگر کالا دارای مشکل باشد میتواند آن را مرجوع نماید.
تجارت الکترونیک مشتری ـ مشتریC2C
تجارت الکترونیکی مشتری ـ مشتری (C2C) هم اخیراً به وجود آمده است. حجم مبادلات این نوع تجارت الکترونیکی در مقایسه با دو نوع فوقالذکر بسیار پایینتر است. این نوع تجارت الکترونیکی بیشتر برای برگزاری مناقصات و مزایدهها و حراجها مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع تجارت مشتریان کالای خود را همراه با مشخصات و قیمت آن آگهی می کنند و سایر مشتریان می توانند محصولات را مشاهده نموده و خریداری نمایند. اپلیکیشن دیوار از چنین مدل تجاری برخوردار است.
در تجارت الکترونیکی C2C مشتریان کالای خود را همراه با مشخصات و قیمت آن آگهی می کنند و سایر مشتریان می توانند محصولات را مشاهده و خریداری نمایند.
تجارت الکترونیک دولت ـ دولت (G2G)
تجارت الکترونیکی دولت ـ دولت (G2G) شامل مبادلات تجاری بین دولتها میباشد. برای انعقاد قراردادهایی در زمینههای مختلف بین کشورها از این مدل استفاده میگردد. به عنوان مثال اگر دو کشور بخواهند در زمینه صادرات و واردات با یکدیگر قرارداد منعقد نمایند از مدل G2G استفاده نمایند. با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آمده, همه چیز در حال دگرگون شدن است و انقلاب اطلاعاتی همه جا را فرا گرفته است, امروزه تجارت الکترونیکی, آموزشهای از راه دور و مبتنی بر اینترنت, بانکداری الکترونیکی, فروشگاههای مجازی و… به سرعت در حال شکلگیری و گسترش میباشد. در این میان اصطلاح جدید دولت الکترونیکی مطرح شده است. ویژگی بنیادین دولت الکترونیکی ارائه خدمات عمومی با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر میباشد. دولت الکترونیکی سعی میکند ارتباطات بین دولت و مردم و مردم با هم را تسهیل نماید.دولت الکترونیکی شیوهای جدید از انجام وظایف دولتها با استفاده از فناوریهای جدید اطلاعات و ارتباطات میباشد این شیوه برای افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی, اصلاح کیفیت خدمات و ارائه فرصتهای گستردهتر برای مشارکت در فرآیندها و نهادهای مردم سالار را فراهم میسازد.مشتریان دولت الکترونیکی به سه دسته تقسیم میشوند: الف) مردم, ب) بنگاههای تجاری و ج) مؤسسات و سازمانهای دولتی؛ اینها با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات مبادلات لازم را به صورت الکترونیکی انجام خواهد داد. امروزه کشورهای پیشرفته حرکت خود به سمت دولت الکترونیکی را شروع کرده و توانستهاند بسیاری از امور خود و تبادل خدمات را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
تجارت فروشنده با فروشنده
B2B اولین خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار تجارت الکترونیک بیشترین عایدی را کسب می کند. در B2B تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلکه باید واسطه ها را نیز شناسایی کنند. در این مدل همه ی شرکاء و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تأمین کنندگان، خریداران، فرستندگان دریایی کالا، لجستیک (پشتیبانی)، خدمات (سرویس های) بازرسی، اخبار بازاریابی و کاربریهای نرم افزار را که موجب سهولت در امور تولید، خرید و فروش می گردند در یک محل گرد هم می آیند.
تجارت الکترونیک
B2B در جایی استفاده می گردد که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیک انجام و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم. چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را از روی اینترنت خردیداری کنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شرکت Cisco یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای ۱۹۹۶ سایت تجارت الکترونیک خود را راه اندازی کرد و بعد از آن تلاش جدی، بقیه ی شرکت ها برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیمی نظیر Microsoft و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد به بازار عرضه نمودند.
Forrester Research که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فناوری مشغول است در ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادلات B2B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۲/۷ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همکاری شرکت معتبر ITOL قصد دارد در یک برنامه ۵ سال مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیر ساخت های تجارت الکترونیک هزینه کند. این مبلغ صرف برنامه B2B خواهد شد. به صورت طبیعی در B2B فروش مستقیم، منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیماً می فروشد. با این وجود وب می تواند روی فروش مستقیم تأثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.
تجارت فروشنده با فروشنده
B2B اولین خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و هنوز هم طبق آخرین آمار تجارت الکترونیک بیشترین عایدی را کسب می کند. در B2B تجار نه تنها مجبورند مشتریان خود را بشناسند، بلکه باید واسطه ها را نیز شناسایی کنند. در این مدل همه ی شرکاء و خدمات مرتبط با تجارت بین المللی از قبیل: تأمین کنندگان، خریداران، فرستندگان دریایی کالا، لجستیک (پشتیبانی)، خدمات (سرویس های) بازرسی، اخبار بازاریابی و کاربریهای نرم افزار را که موجب سهولت در امور تولید، خرید و فروش می گردند در یک محل گرد هم می آیند.
تجارت الکترونیک
در جایی استفاده می گردد که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیک انجام و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم. چرا که خرده فروشی در اینترنت با خطرات بسیار همراه است زیرا مشتریان تمایل ندارند تا همه چیز را از روی اینترنت خردیداری کنند و فقط روی برخی از اجناس دست می گذارند و سایر موارد برایشان اهمیت چندانی ندارد. شرکت Cisco یکی از اولین شرکت های بزرگی بود که در جولای ۱۹۹۶سایت تجارت الکترونیک خود را راه اندازی کرد و بعد از آن تلاش جدی، بقیه ی شرکت ها برای چنین امری آغاز شد. یک ماه بعد شرکت های کامپیوتری عظیمی نظیر Microsoft و IBM نرم افزارهای تجاری خود را که امکان انجام فروش از طریق اینترنت را فراهم می کرد به بازار عرضه نمودند.
Forrester Research که به تجزیه و تحلیل فعل و انفعالات در بخش فناوری مشغول است در ۱۹۹۹ تخمین زد که حجم مبادلات B2B تا سال ۲۰۰۴ در ایالات متحده به یک تریلیون دلار و در سال بعد از آن به ۲/۷ تریلیون دلار برسد. دولت استرالیا با همکاری شرکت معتبر ITOL قصد دارد در یک برنامه ۵ سال مبلغ ۶/۶ میلیون دلار برای زیر ساخت های تجارت الکترونیک هزینه کند. این مبلغ صرف برنامه B2B خواهد شد. به صورت طبیعی در B2B فروش مستقیم، منبع اصلی درآمد به حساب می آید، مانند وقتی که یک فروشنده محصول خود را به یک فروشنده دیگر مستقیماً می فروشد. با این وجود وب می تواند روی فروش مستقیم تأثیر بگذارد و این قاعده را بر هم بزند.
در این نظام جدید اقتصاد جهانی که به سمت تداوم ارتباطات الکترونیکی در حال پیش روی است مشکلاتی نیز وجود دارد. از جمله اینکه رو در رو نبودن مشتری و فروشنده باعث می شود تا معامله به صورت گیرد. این مشتریان برای دریافت اطلاعات بیشتر باید به تلفن به مرکز اصلی وصل شوند، اما هیچ تضمینی برای اینکه کسی آن سوی خط باشد وجود ندارد.
Business to Consumer
B2C
تجارت فروشنده با مصرف کننده
بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیک از نوع B2C را خرده فروشی تشکیل می دهد. این نوع تجارت با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کرد و اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالاها از شیرینی گرفته تا اتومبیل و نرم افزارهای کامپیوتری را از طریق اینترنت خریداری کرد. B2C از حدود ۵ سال پیش با راه اندازی سایت هایی چون amazon و CDNOW آغاز شد. Jeff Bezor مؤسس شرکت amazon، سایت خود را فقط برای فروش کتاب از طریق اینترنت راه اندازی کرد و این ایده ساده مقدمه ای بود برای یک تحول جهانی.
در تجارت الکترونیک B2C در یک طرف معامله، تولید کننده (فروشنده) محصول و در طرف دیگر، خریدار (مصرف کننده نهایی) قرار دارد. موفقیت در این مدل وابسته به تجربیاتی است که به مشتری ارائه می گردد . باید به مشتری سرویس های ارائه گردد که در مدل سنتی به آنها خود خو گرفته است و شرایط مشابه را به وجود آورد. شرکت هایی نظیر amazon و REI روی شهرت خود محیط نیرومند online را تدارک دیده اند که بتوانند رضایت بی چون و چرای مشتری را جلب نمایند. شکل دیگر تجربیات Online مشتری این است که رابطه تصویری با مشتری به درستی انتخاب گردد. متن و گرافیکی که مشتری باید با آن به جای فروشنده تبادل نظر کند باید خوب طراحی شده باشد.
پس از هک شدن بسیاری از وب سایت های خرده فروشان اینترنتی مانند Creditcards و egghead و … بسیاری از مشتریان نسبت به دزدیده شدن اطلاعات شخصی شان توسط هکرها بسیار حساس شده اند، که این امر باعث کاهش معاملات الکترونیکی در مقاطع و فواصل زمانی زیادی شده، اما معاملات را به نقطه صفر نرسانده است و مردم هنوز از فروشگاه های Online استفاده می کنند.
هم اکنون این روش در کشور ما موجود است و مورد استفاده قرار می گیرد و در این روش خریدار به طور مستقیم با توزیع کننده از طریق اینترنت وارد معامله می شود. هم اکنون سازمانی هایی مانند شهروند چنین خدماتی را ارائه می کنند، اما این خدمات هنوز به صورت عامله در میان ما جا نیفتاده است. حتی میان کاربران حرفه ای اینترنت در ایران استفاده از این خدمات کمتر مرسوم است.
Consumer to Consumer
C2C
تجارت مصرف کننده با مصرف کننده
در این مدل تجارت الکترونیک ، مزایده ها و مناقصه های کالال از طریق اینترنت انجام می گیرد. مدل C2C شبیه نیازمندیهای طبقه بندی شده یک روزنامه و یا شبیه به یک دکه در بازار دست دوم یا سمساری است. ایده اصلی این مدل این است که مصرف کنندگان با یکدیگر بدون واسطه به خرید و فروش بپردازد. ebey غول حراجی Online بزرگ ترین نمونه اولیه مدل C2C می باشد. ebey خود چیزی نمی فروشد و به عنوان واسطی بین خریداران و فروشندگان به ارائه محصولاتتی در حراجی Online عمل می کند. به عنوان مثال ebay اجازه می دهد فروشنده قیمت اولیه خود را در حراجی قرار دهد و سپس شرکت کنندگان در حراج قبل از اتمام مدت باید روی کالای به حراج گذاشته شده اظهار نظر کنند. سایت های اینترنتی دیگر نظیر Autobytel و Carsmart نمونه هایی از مدل C2C می باشد.
به دلیل ناچیز بودن هزینه تبلیغات در اینترنت استفاده از مدل C2C توسط کاربران اینترنتی جهت فروش کالاهای مورد نظر خود توجه قرار گرفته است.
Consumer to Business
C2B
در حالیکه بازار مصرف کننده Online روز به روز در حال گسترش است، بسیاری از خریداران دریافته اند که شیوه انتخاب محصول بسیار گسترده و ممکن است آنان را غوطه ور سازد. چرا که وقتی مصرف کنندگان، سایت هایی را در ارتباط با فروش محصول مورد نظر خود می یابند، یافتن خود محصول در آن سایت و به دست آوردن قیمت محصول اغلب کار دشوار است.
بنابراین جهت راحت تر نمودن امر خرید، نیاز به روشهای جدید خرید و فروش اینترنتی Online است که در آژانس های فروش به سوددهی منتهی شود بایستی از یک استرتژی فروش استفاده نمایند مانند Priceline که خود را با این استراتژی تطبیق داده است.
Peer to Peer
P2P
تجارت نقطه به نقطه
مدل تجارت الکترونیک P2P برای تسویه حساب کردن شرکت کنندگان در حراج با فروشنده است که مشهورترین آنها سرویسی است به نامPaypal. تجارت P2P در چهار چوبی کار می کند که افراد بتوانند مستقیماً باهم پول رد و بدل کنند و در حالیکه سهم اصلی داد و ستد پولی را نقل و انتقالات رو در رو بعهده دارد، فناوری تلفن های همراه تعداد افراد بیشتری را در داد و ستد غیر حضوری سهیم می کند. قبل از Paypal بسیاری از تاجران Online در قد و قواره های متفاوت پرداخت مشتریها را از طریق حساب کارت های اعتباری تجارت دریافت می کردند.
با استفاده از سخت افزار Mondex که زیر مجموعه Mastercard می باشد، کاربران قادرند نقل و انتقالاات الکترونیکی پولی خود را انجام دهند و پول خود را از یک کارت اعتباری به کارت اعتباری دیگر منتقل نمایند. تحوه استفاده از تلفن همراه بدین صورت است که به جای فناوری GSM که استاندارد معمول ارتباطی تلفن همراه در بسیاری از کشورها به ویژه در اروپاست، فناوری دیگری تحت پروتکل بکارگیری نرم افزار کاربردی از طریق تجهیزات بی سیم (Wireless Application Protocol)که به اختصار WAP نامیده می شود، جایگزین می گردد. در این شیوه جدید، هر تلفن همراه از طریق مرکز تلفن با یک کامپیوتر سرویسگر مرتبط می شود و می تواند نرم افزار مورد نیاز کاربر خود را بر روی کامپیوتر مذکور فعال نماید. بدین ترتیب استفاده کننده می تواند اطلاعات خود را از طریق کامپیوتر سرویسگر که خود از طریق اینترنت و یا شبکه های ارزش افزوده(VAN) به مراکز تجاری و خدماتی متصل است ارسال و یا دریافت نماید.
این که آیا شما در حال خرید یک خانه هستید یا فقط در مورد جایگزینی یک دستگاه فکر می کنید، همیشه هوشمندانه می دانید که چقدر طول می کشد که تجهیزات گران قیمت قبل از شکستن و رسیدن به مرحله نابودی میتوان از انها استفاده کرد. مصرف لوازم برقی چه مدت طول می کشد؟ در اینجا برخی اطلاعات مفید وجود دارد.
به عنوان یک قاعده کلی، زمان تغییر می کند،هنگامی که لوازم جانبی پیچیده تر می آید.اسکات گرت، یک تکنسین لوازم خانگی در کانکتیکات، به «هارتفورد کورانت» گفت که شما می توانید بیش از یک دهه انتظار قوی داشته باشید.
توجه :
گران تر لزوما برابر طولانی مدت نیست. شما ممکن است برای زنگ ها و سوت ها بیشتر خرج کنید که دوام دستگاه شما را تغییر ندهند و در بعضی موارد حتی اگر بیشتر شکننده باشند. هیچ چیز زندگی ماشین لباسشویی، یخچال و یا ماشین ظرفشویی را بهبود نمی بخشدحتی تعمیر و نگهداری منظم و تمیز کردن
ماشین ظرفشویی: 9 تا 13 سال
عمر ماشین ظرفشویی به طور متوسط حدود 9 سال طول می کشد، اما می تواند 10 تا 13 سال با نگهداری مناسب نیز باشد. در این مورد، “تعمیر و نگهداری مناسب” به معنای به طور مرتب تمیز کردن فیلتر هر زمان که آن کثیف می شود. هنگامی که ماشین های ظرفشویی خراب می شوند، اغلب به علت مهر و موم و یا واشر فرسوده است که باعث مشکلات داخلی بیشتر می شود.تعمیرات منظم کمک می کند تا این قطعات لاستیکی شادتر شود.
به طور خاص،بین قیمت و دوام در ماشین های ظرفشویی رابطه وجود دارد . گاهی اوقات الکترونیک و اجزای بیشتری که اضافه می کنید، چیزهای بیشتری را می توانند خراب کنند.کسانی که از قطعات با کیفیت بالا استفاده می کنند تا مقاومت در برابر زنگ زدگی و پوشیده شدن در اجزای پمپ و لوله کشی داشته باشند ماشین ظرفشویی با دوام تری دارند .
شایان ذکر است که شرکت هایی مانند سرویس های Sebring بر اساس داده های صنعتی خود، دستگاه هایی نظیر ماشین های ظرفشویی را در حدود 9 سال کاهش می دهند.
اجاق گاز : 13 تا 15 سال
محدوده اجاق گاز تنها اولین دستگاه در لیست ما است که نوع سوخت بسیار مورد توجه است. محدوده های الکتریکی از عناصر گرما استفاده می کنند که بیشتر در معرض شکستن و شکسته شدن قرار دارند. محدوده های گازی، در عین حال، دارای سیستم های احتراق ساده هستند و می توانند به راحتی سال ها سالم باشند . American Home Shield، که اطلاعات بیمه را جمع آوری می کند، گزارش می دهد که محدوده های الکتریکی به طور معمول حدود 13 سال طول می کشد ولی گاز حدود 15 سال است. قطعات گاز تمایل کمی به طولانی تر بودن دارند.
مایکروویو: 9 تا 10 سال
مایکروویو برای بیشتر آشپزخانه ها بین 9 تا 10 سال طول خواهد کشید. در حالی که یک مایکروویو یک ابزار نسبتا پیچیده است، شما نمی توانید برای کمک به اینده آن را تمیز نگه دارید.Yale Appliance گزارش می دهد که در تجربه تعمیر و نگهداری، مایکروویو ها بعضی از دستگاه های با دوام و مقاوم ترین تعمیرات به لطف تکنولوژی آنها هستند.
یخچال و فریزر: 11 تا 19 سال
یخچال با درب های معمولی – یکی برای خنک کردن، یکی برای انجماد – در واقع دارای بدترین طول عمر در حدود 14 سال است. کسانی که دارای یک فریزر بالای درب میباشند می تواند 17 سال طول بکشد. یخچال و فریزر با تنها یک درب،بهترین امید زندگی را برای همه با 19 سال دارد.همانطور که می توانید تصور کنید، یخچال سخت تر باید در خنک سازی کار کند،که اجزای سریعتر مهم مانند کمپرسور از بین می رود.
ماشین لباسشویی و خشک کن: 10 تا 14 سال
ما شستشو را با هم ترکیب کردیم زیرا انتظارات زندگی شان مشابه است و بیشتر مردم در مورد آنها به عنوان یک معامله بسته فکر می کنند. ماشین لباسشویی معمولا 10 تا 14 سال طول می کشد، در حالی که خشک کن 10 تا 13 سال طول می کشد. (این قطعات گرمایشی کمی شکننده هستند.)
دو چیز مهم . اولا این است که چگونه آنها اغلب استفاده می شوند: اگر شما یک خانواده پر جمعیت داشته باشید و هر هفته یک بار شستشو دهید، احتمالا آن را تا حدود 10 سال می گذارید. عامل مهم دیگر، شگفت آور است، لودرهای جلو در مقابل بالابرهای بالابرنده: در حالی که در مورد این اختلاف نظر وجود دارد، واشرهای بارگذاری بالا ظاهرا طولانی تر از لودرهای جلو هستند.
آبگرمکن: 10 تا 25 سال
سوال کلیدی اینجاست: چه نوعی دارید؟ آبگرمکن تانکرز طراحی شده برای گرم کردن آب می تواند به راحتی بیش از دو دهه ادامه یابد. یک بخاری گاز الکتریکی معمولا حدود 10 سال طول می کشد. یک بخاری گاز کمی طولانی تر است، اما امید به زندگی بیش از حد طولانی نیست.
نوع آب شما در منطقه شما نیز مهم است. آب سخت دارای مقدار زیاد مواد معدنی است که می تواند در گرما ظاهر شود و باعث مشکلاتی در کلاهک های مقیاس و انباشته شدن می شود که ممکن است در طول زمان به طور منظم آبگرمکن ها را خراب کند. اگر یک بخاری با آب خوب برخورد کند، رسوب اضافی می تواند مشکلاتکمتری را به وجود آورد و عمر آن را حتی بیشتر کند.
کوره ( بخاری ) : 15 تا 18 سال
کوره همچنین طول عمر خود را بر اساس نوع – منبع سوخت تنظیم می کند. مصرف کوره گاز معمولا حدود سه سال طول میکشد . همانطور که در محدوده فرعی است، این اتفاق می افتد زیرا گاز به طور کلی یک سوخت گرمای کارآمد است که قطعات کمتری دارد.
این نیز یکی از مواردی است که دستگاه های جدیدتر تمایل به فراتر رفتن از مدل های قدیمی تر دارند. این به این دلیل است که کوره های جدیدتر به مراتب کارآمدتر هستند و می توانند در زمان کمتری، با سایش و پریش، میزان گرمای تولید کنند.
پمپ های حرارتی: 15 تا 20 سال
پمپ گرما خوب می تواند به راحتی 15 تا 20 سال طول بکشد زمانی که به درستی نگهداری می شود. هر پمپ گرما باید بررسی شود تا کویل ها و باله ها تمیز باشند. تغییر فیلتر هوا به طور مرتب نیز مهم است. پمپ های گرمایشی مانند کوره ها کارایی بیشتری دارند و قادر به طولانی تر شدن مدل های قدیمی تر هستند.
دفع زباله: 12 سال
بیشتر دفع زباله حدود 12 سال طول خواهد کشید. با این حال، تعمیر و نگهداری هنگامی که به طول عمر تخلیه می آید بسیار مهم است.همیشه به یاد داشته باشید که تنها غذاهای مناسب را دفع می کنید و هرگز در مواردی مانند قهوه، برنج، گریس یا فیبرهای گیاهی ضعیف تخلیه نخواهیدکرد. اینها می توانند شما را خراب کنند و منجر به مرگ ناامید کننده شما شوند.
به همین دلیل است که برخی از شرکت ها مانند سرویس های Sebring گزارش می دهند که دفع زباله ها معمولا فقط 9 سال طول می کشد. در همین حال شرکت هایی مانند Yale Appliance گزارش می دهند که فروش زباله در واقع یکی از قابل اعتماد ترین لوازم آنها است. این راز احتمالا در نگهداری است!
برای دیدن محصولات خررده ریز کمپانی چرو کلیک کنید.
عواملی که باعث خرابی لباسشویی می شود : در این مطلب قصد داریم به بررسی عواملی که باعث خرابی لباسشویی می شود بپردازیم . امیدوارم مورد استفاده شما قرار بگیرد . با ما همراه باشید .
عواملی که باعث خرابی لباسشویی می شود
اگر لباسشویی در جای صاف و تراز نباشه ، هنگام استفاده از شستشو و خشک کن دچار لرزش زیادی میشه که به مرور به موتور آسیب جدی می رسونه استفاده از دور خشک کن بالا در لباسشویی نقش زیادی در لرزش اون داره ، پس از دور خشک کن بالا استفاده نکنید.
عدم توجه به میزان وزن لباس
باید توجه داشته باشید اگر لباسشویی 7 کیلویی دارید . میزان وزن لباس مناسبی که باید برای شستشو داشته باشید نهایتا 4 کیلو هست .
3 کیلوگرم دیگه آبی هست که وارد دیگ و جذب لباس میشه و باعث افزایش وزن میشه . به این نکته توجه داشته باشید
استفاده از شوینده های نامناسب
اگر از شوینده های پودری استفاده می کنید ، دقت داشته باشیدکه این شوینده باید در آب حل بشه ، وگرنه بعد از اتمام شستشو وارد منافذ دیگ لباسشویی میشه و به مرور باعث ایجاد رسوب میشه و مانع آبرسانی کامل به لباس و شستشو میشه
درست استفاده نکردن از برنامه های شست و شو
دقت کنید که دلیل تعداد برنامه شستشوی بالا بخاطر این هست که هر لباس طی هر شرایطی نیاز داره با برنامه مخصوص به خودش شسته بشه تا بهترین نتیجه رو بگیرید .
استفاده بی جهت از یک برنامه به صورت مداوم در درازمدت روی عملکرد شست و شو تاثیر میزاره
اسپلیت وکولرگازی دیواری میتسوبیشی الکتریک در ظرفیت های متفاوت ۱۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ و قابلیت سرمایش و گرمایش به بازار عرضه می شوند. دارای سیستم پیشرفته تصفیه هوا با فیلتر گیاهی کاتیشن پلاس می باشد، دارای سیستم کنترل از راه دور با کاربرد بسیار آسان، قابلیت روشن شدن اتوماتیک پس از قطع برق Auto Restart،دارای محافظ فلزی برد الکترونیکی دستگاه، سیستم عیب یاب اتوماتیک و بدنه بیرونی با پوشش ضد خورندگی می باشد.مدل های Easy Clean همچنین دارای عملکرد آرام و بی صدا، بهینه سازی مصرف انرژی با سیستم سرمایش اقتصادی Econo Cool، کنترل فازی لاجیک I Feel و تایمر ۱۲ ساعته می باشند. مدلهای موجود دارای سیستم تصفیه هوای نانو پلاتینیوم بوده و دارای تایمر ۲۴ ساعته می باشند.
اسپلیت وکولرگازی کم مصرف میتسوبیشی الکتریک دارای ۵ سال گارانتی می باشد . گارانتی قطعات همراه با ۵ سال خدمات پس از فروش و نصب رایگان می باشد.
نسل جدید کولر گازی میتسو بیشی MITSUBISHI فوق کم مصرف
اسپلیت و کولر گازی دیواری میتسوبیشی الکتریک دارای ۵ سال گارانتی و گارانتی تعویض قبل از نصب میباشد . گارانتی قطعات همراه با ۵ سال خدمات پس از فروش و نصب رایگان همراه با ۵متر لوله رایگان می باشد.
اسپلیت و کولر گازی دیواری میتسوبیشی الکتریک با ظرفیت های ۱۲۰۰۰ BTU مناسب برای فضای تا ۳۰ مترمربع ( ارتفاع سقف ۲.۸ متر)، ۱۸۰۰۰ BTU مناسب برای فضای تا ۸۰ متر مربع ( ارتفاع سقف ۲.۸ متر) و ۲۴۰۰۰ BTU مناسب برای فضای تا ۱۰۰ متر مربع ( ارتفاع سقف ۲.۸ متر) حانگی در مدلهای سرمایشی و سرد و گرم به بازار عرضه می شود. همچنین کولر گازی دیواری میتسوبیشی الکتریک با ظرفیت های ۳۰۰۰۰ BTU مناسب برای فضای بالای ۱۰۰مترمربع خانگی ( ارتفاع سقف ۲.۸ متر) در مدلهای سرد و گرم به بازار عرضه می شود
سایر ویژگی ها :
سیستم پیشرفته جدید تصفیه هوای کاتیشن پلاس
طراحی جدید برای تمییز کردن آسان یونیت داخلی Easy Clean
طرح جدید و زیبای مسطح یونیت داخلی
عملکرد آرام و بی صدا Quiet Operation
بهینه سازی مصرف انرژی با سرمایش اقتصادی Econo Cool
کنترل فازی لاجیک احساس دمای دلخواه I Feel
قابلیت روشن شدن اتوماتیک پس از قطع و وصل برق
سیستم عیب یاب اتوماتیک
۵ سال ضمانت معتبر
۵ متر لوله مسی رایگان
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
کمپرسور یا موتور در هر دستگاهی مانند قلب تپنده آن سیستم عمل میکند ویکی از حیاتیترین قطعات آن محسوب میشود. دستگاههای تهویه مطبوع هم از این قاعده مستطثنی نیستند در این آموزش قصد داریم به نحوه تست کمپرسور و تعمیرات تخصصی کولرگازی بپردازیم.
ممکن است برای شما سؤال پیشآمده باشد که چه موقع کمپرسور احتیاج به تست کردن و تعویض کردن دارد؟
به دلیل اینکه کمپرسور کولر گازی تقریباً غیرقابل تعمیر است و یک قطعه تعویضی میباشد هزینه تعویض و خرید آن نسبتاً بالا است یک تعمیرکار باید از معیوب بودن کمپرسور مطمئن شود تا علاوه بر مشکلات تعویض این قطعه هزینه زیادی نیز به مشتری تحمیل نگردد پس همیشه پیشنهاد میشود برای تعمیر کولرگازی از متخصص ترین افراد استفاده کنید.
وقتی شما با کولر گازی مواجه میشوید که یکی از مشکلات زیر را دارد احتمال کمپرسور آن معیوب بوده و نیاز به چک کردن و تعویض دارد.
در صورت بروز چنین مشکلاتی باید قبل از تست کمپرسور قطعات سر راه کمپرسور تست شود و درنهایت اقدام به تست و تعویض کمپرسور کنید
اگر از تمام مراحل بالا مطمئن شدید نوبت به تست کمپرسور میرسد
کمپرسور به سه روش قابل تست کردن است که در اینجا به توضیح این سه روش بهطور مفصل میپردازیم.
روش اول: تست سیمپیچ
روش دوم: تست صدا (hammering)
روش سوم: تست کارکرد یا فشار کمپرسور
روش اول تست سیمپیچ
در این قسمت سه مرحله برای تست کردن وجود دارد
برای اطمینان حتما قبل از انجام مراحل تست فیوز اصلی را قطع کرده و از قطع جریان برق مطمئن شوید
توجه: حتماً در قسمت تست بدنه مطمئن شوید که قسمتی از بدنه کمپرسور که سیم اهممتر را برای تست به آن وصل میکنید رنگشده یا کثیف نباشد زیرا رنگ و کثیفی مانع اتصال سیم اهمتر به بدنه و تست صحیح است
همیشه سالم بودن سیمپیچ داخلی کمپرسور نشاندهنده سالم بودن کمپرسور نیست دربسیاری از مواقع سیمپیچ کمپرسور سالم است ولی مشکلات دیگری دارد که باعث عدم کارکرد یا کارکرد ضعیف آن میشود.
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
هرسال با شروع فصل تابستان خیلی از مردم احساس گرما میکنند و برای خنک شدن کولر گازی را روشن میکنند تا از سرمای ان لذت ببرند ولی ما باید توجه داشته باشیم که هرکدام از لوازمخانگی بدون در نظر گرفتن برند یا کشور سازنده آن احتیاج به سرویس دارند و اگر هرچند مدت یکبار این کار انجام نشود کولرگازی دچار خرابی شده و احتیاج به تعمیرخواهد داشت که ممکن است در اوج گرمای تابستان ما را از سرمای خود بینصیب گذاشته و علاوه بر هزینه و جستجوی یک تعمیرکار خوب چندساعتی حتی چند روزی را در گرما سپری کنیم پس بهترین راه پیشگیری است یعنی قبل از خراب شدن کولر گازی باید آنرا سرویس کنیم وراههای نگهداری و مراقبت و استفاده صحیح از کولرگازی را بدانیم.
خوب اگر شما همفکر میکنید میتوانید کولر گازی خود را سرویس کنید پس با ما همراه باشید البته این آموزش برای افراد مبتدی تهیه شده و اگر شما به صورت تخصصی قصد سرویس قطعات داخلی کولر گازی را دارید میتوانید با مراجعه به اموزشهای تخصصی تر آن را انجام دهید.
مرحله اول:
برای تعمیر کولرگازی قبل از هر کاری برق کولر گازی را قطع کنید تا خطری شما را تهدید نکند و با خیال راحت کارتان را ادامه بدهید
برای قطع کردن برق کولر گازی بسته به نوع کولر دو راه دارید :
مرحله دوم:
در این قسمت باید سرویس پنل داخلی را انجام بدهید برای این کار ابتدا باید قاب جلویی پنل را بازکرده و مانند تصویر (۱) دو عدد فیلتر آن را بیرون کشیده و با استفاده از فشار آب تمیز بشویید به نحوی که خاک و گردوغباری روی آن باقی نماند
شما بعدازاین کار باید سنسور کولر را بیرون کشیده و تمیز کنید مانند تصویر شماره (۲) و در جای خودش برگردانید این سنسور وظیفهی چک کردن دمای محیط را داشته و به برد فرمان روشن و خاموش شدن خودکار کولر گازی را میدهد اگر این سنسور کثیف باشد به دلیل فرمان اشتباه به برد در سیستم شما اختلال ایجاد میشود.
بعدازاین کار نوبت به شستن فینها یا کویل ها میرسد این کویل های مانند رادیاتور ماشین عمل کرده و همیشه باید تمیز باشد تا با هوای محیط بهخوبی ارتباط برقرار کند و سرما را از کویل ها به هوای اتاق منتقل کنند.
شما میتوانید بهوسیله یک آبپاش (شیشهشور) به کویل ها آب بپاشید مانند تصویر و وقتی کاملاً خیس شدند با یک برس نرم یا مسواک بهصورت عمودی روی آنها کشیده تا پرز و گردوخاک آن تمیز شود ولی اگر کولر گازی درجایی نزدیک آشپزخانه نصبشده باشد معمولاً این کویل ها به دلیل گرما و پخت و پز چرب شده و با برس کشیدن ساده به آن تمیز نمیشود.
شما برای این موارد باید یک اسپری گاز پاککن تهیه کنید این اسپرها برای تمیز کردن گاز از چربی ساختهشده و در تمام مغازهها موجود است شما بعد از تهیه این اسپری میتوانید آن را روی کویل ها بپاشید تا کف کند و تا ۱ ساعت اجازه دهید که این چربیهای خوب شسته شده و نرم شود بعد از یک ساعت بهوسیله شیشهشور آب را روی آن اسپری کرده و با یک مسواک یا برس نرم آن را تمیز کنید مشاهده میکنید که براق و تمیز شد.
ین کار نقش بسیار مهمی در بالا رفتن راندمان کولر گازی دارد.
البته راه دومی هم برای تمیز کردن این کویل ها وجود دارد و آنهم استفاده از بخار شور است که شما میتوانید با استفاده از دستگاه بخار شوی این کویل ها را تمیز کنید ولی اگر این کویل ها چرب شده است میتوانید قبل از استفاده از بخار شور از اسپری گاز پاککن استفاده کنید و بعد از یک ساعت که این اسپری چربیها را نرم کرد با دستگاه بخارشوی آن را تمیز و براق کنید بعدازاین کار سنسور و فیلتر را مانند قبل سر جای خود محکم کنید و درب پنل را ببندید بعد ار سرویس کولر گازی شما وقتی به کویل ها نگاه میکنید تفاوت را متوجه میشوید که فیف ها کاملا سفید شده است.
کولر گازی در صنعت تهویه و تبرید از جایگاه خاصی برخوردار است و از گرمای محیط میکاهد.کولر گازی برخلاف کولرهای آبی ، رطوبت را افزایش نمی دهد. ازاین جهت برای محیط های شرجی بسیار مناسب است.
برخلاف کولرهای آبی کولرگازی اسپلیت از فیلترهای مختلف آنتی باکتریال , فیلترهای یونی و فیلترهای ریزگرد روب استفاده میکند و باعث کاهش انواع آلرژی ناشی از میکروب هامی شود.
پالایش هوا از ذرات معلق گرد و غبار و از بین بردن باکتری ها و ویروس های موجود در فضای محیط سبب افزایش سلامت و لطافت هوای محیط میشود.
تصفیه هوا از انواع بوهای کاذب و مواد شیمیایی و دیگر آلاینده ها نیز از دیگر موارد کاربرد فیلتر های کولر اسپلیت میباشد .
سیستم فیلترینگ در کولرگازی اجنرال (شکل )
سرمایش بی نظیر به همراه شادابی و طراوت که به سرعت محیط شما را خنک و مطبوع میسازد.
با توجه به طراحی زیبا و نعطاف پذیری شکل گرفته در آن, کولرگازی یک وسیله ایست که از دکوراسیون خوبی برخوردار است و به خوبی تکمیل کننده زیبایی در منزل یا محل کارتان خواهد شد.
تقسیم برودت در محیط بدان معنا است که سرمای تولید شده به طور یکنواخت به محیط میرسد و به یک اندازه تمامی محیط را خنک میکند.
تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال را برای شما عزیزان در آی.پی امداد به صورت کامل شرح داده ایم ،تعویض کمپرسور یخچال دارای هزینه گزافی میباشد ، این تعویض چنانچه توسط تعمیرکار به درستی انجام نشود میتواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیارد ، با ورود کمپرسورهای اینورتر و تکنولوژی به روز آن تعمیرکاران نیز باید از دانش کافی برخوردار باشند ، آی.پی امداد با آموزش دوره ای و به روز رسانی دانش متخصصین خود به این موضوع رسیده است ، جهت تعمیر یخچال در تهران یا تعویض کمپرسور با ما در ارتباط باشید .
در مقاله تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال به موارد زیر اشاره نموده ایم :
تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال : یخچال وسیله ای است که گرما را از محیط داخلی خود گرفته و آن را به بیرون منتقل میکند در نتیجه یک سیستم تبادل گرما محسوب میشود. در هر سیستم تبادل گرما کمپرسور دارای نقش مهمی است. در این مقاله قصد داریم شما را با کمپرسور و همچنین تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال آشنا کنیم.
در یخچالهای معمولی کمپرسورها به صورت تک سرعته هستند. تنظیمات این کمپرسورها در ترموکوبل بوده و بر اساس یا روشن و یا خاموش بودن کارمیکنند. این کمپرسورها به شکلی طراحی شدهاند که بتوانند شرایط حداکثر بار را پشتیبانی کنند که برای دماهای بالا در تابستان مناسب بوده و سرمای مورد نیاز در فصول گرم را تامین میکنند اما نکته اینجاست که در فصول سرد که به سرمای کمتری نیاز است این نوع کمپرسور باز هم عملیات خود را تکرار میکند. علاوه بر این موضوع زمانی که شما درب یخچال را باز یا بسته میکنید گرما وارد یخچال شده و وظیفه کمپرسور این است که که از این بار نیز پشتیبانی کند. در واقع کمپرسورهای معمولی به نوعی طراحی شدهاند که در شرایط پیک بار و همچنین باز و بسته شدن یخچال هم بتواند سرمای مورد نیاز را تامین کند اما مساله اینجاست که این میزان از سرما در بسیاری از ایام سال بیشتر از نیاز واقعی است. پایین بودن ضریب قدرت و اتلاف بیشتر انرژی را میتوان مهمترین ضعف کمپرسورهای اینوتر دانست.
تکنولوژی اینورتر این امکان را به موتور میدهد که در زمانهایی که نیاز است سرعتش را تغییر دهد و به همین شکل 20 تا 40 درصد در مصرف برق صرفه جویی میکند. کمپرسورهای دارای تکنولوژی اینورتر حتی در زمانهایی که دما تثبیت شده است و به حالت پایدار هم رسیده است هیچگاه خاموش نمیشوند و تنها برای حفظ دمای داخل یخچال با سرعت کمتری کار میکنند.
در مقاله تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال نحوه کارکرد تکنولوژی اینورتر را شرح میدهیم : کمپرسورهایی که دارای تکنولوژی اینورتر هستند بسیار شبیه به یک شتاب دهنده ماشین عمل میکنند. زمانی که شما به سرعت بیشتری نیاز دارید موتور باید شتاب بیشتری داشته باشد و برعکس زمانی که به سرعت کمتری نیاز دارید موتور باید شتاب کمتری داشته باشد. درفصول گرم سال که به سرمای بیشتری در یخچال نیاز دارید کمپرسور با حداکثر ظرفیت خود کار کرده و سرمای مورد نیاز را تولید کرده و در این حالت مصرف برق بیشتری هم دارد اما در نقطه مقابل در فصول زمستانی و خنک که یخچال به سرمای کمتری نیازدارد کمپرسور دارای تکنولوژی اینوتر با قدرت و مصرف برق کمتری کار میکند. این توانایی کمپرسورهایی اینوتر باعث میشود تا حد قابل توجهی در مصرف برق یخچال شما صرفه جویی شود. حتی در فصول تابستانی و گرم هم همیشه کمپرسور با یک شدت کار نمیکند و در شبها که دمای هوا پایینتر است با سرعت کمتری کار خواهد کرد.
در مقاله تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال به پایدار بودن دما در تکنولوژِ اینورتر اشاره مینماییم : در یخچالهایی که دارای کمپرسور معمولی هستند و با چرخه روشن و خاموش کار میکنند دمای داخل یخچال پایدار نبوده و متغیر است. اما کمپرسورهای اینورتر این مشکل را حل کردهاند چرا که یخچالهایی که با کمپرسور اینوتر کار میکنند دما درون یخچال دارای پایداری و ثبات است. فرقی نمیکند یخچال در چه فصلی کار کند و یا حتی درب آن چند بار باز و بسته شود به هر حال در یک یخچال دارای کمپرسور اینورتر دمای درون یخچال پایدار و ثابت است.
کم بودن سر صدا یک مزیت مهم برای یخچالها محسوب میشود. یکی دیگر از مزیتهای یخچالهایی که دارای کمپرسور اینورتر هستند این است که در مقایسه با یخچالهای معمولی در هنگام کار کردن سر و صدای خیلی کمتری تولید میکنند.
در مقاله تفاوت کمپرسور معمولی و اینورتر یخچال به کاهش مصرف سوخت که بسیار در هزینه ها کمک حال شما عزیزان میشود اشاره مینماییم : در یخچالهایی که دارای کمپرسور اینورتر هستند به میزان مورد نیاز سرما تولید شده و از اتلاف انرژی جلوگیری میشود در نتیجه این یخچالها برق کمتری مصرف میکنند. کاهش میزان برق مصرفی یک مزیت مهم برای یک یخچال محسوب میشود که از نظر اقتصادی برای مصرفکنندگان بسیار مهم است. در کمپرسورهای اینورتر زمانی که دما به حالت پایدار میرسد میزان مصرف برق و انرژی نسبت به یخچالهایی معمولی تا حد قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
یخچالهایی که دارای تکنولوژی اینورتر هستند با قیمت بیشتری عرضه میشوند اما واقعیت این است که این موضوع را نمیتوان یک ضعف بزرگ برای این نوع از یخچالها به شمار آورد چرا که یخچالهایی که کمپرسور اینوتر دارند تا حد قابل توجهی هزینه برق کمتری را ایجاد میکنند و همین صرفه جویی بعد از گذشت مدت زمانی اختلاف قیمت بین دو نوع یخچال را برای مصرف کننده جبران میکند و در دراز مدت حتی استفاده از این نوع یخچالها به صرفه تر هم میشود.
در ارتباطات تجاری و صنعتی برای ضریب قدرت پایین جریمه و برای ضریب قدرت بالا تخفیف در نظر میگیرند. کمپرسورهای معمولی دارای ضریب قدرت یا توان پایینی هستند اما در نقطه مقابل یک کمپرسور اینوتر ضریب قدرتی نزدیک به یک را دارا بوده که نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف برق میشود بلکه هزینه ها را هم به طرز محسوسی پایین میآورد.
مصرفکنندگان یخچالهای معمولی به دلیل نحوه عملکرد یک کمپرسور معمولی در هنگام استفاده از یخچال نگرانیهایی را دارند مانند اینکه درب یخچال بیش از حد باز و بسته نشود و یا اینکه ظرف غذای داغ در یخچال قرار نگیرد. اما نحوه کارکرد کمپرسور اینوتر در یخچالهایی که از این تکنولوژی استفاده میکنند به این صورت است که حتی با وجود باز و بسته شدن مکرر درب یخچال یا گذاشتن ظرف عذای داغ در آن یخچال به سرعت واکنش نشان داده و دمای پایدار را ایجاد میکند.
برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
برای سفارش محصول و مشاوره رایگان با شماره 09182122888 در ارتباط باشید.